Noční děsy


Co způsobuje noční děsy?

Noční děsy se častěji objevují u dětí a jsou připisovány dozrávání nervové soustavy. Předrážděný nervový systém není schopen adekvátně zpracovat všechny přicházející podněty. Spouštěčem nočních děsů může být stres.
 
Jak se liší od nočních můr?

Noční můry se objevují v REM fází spánku, stejně jako sny, přestože je npokládáme přímo za sny, bývají označovány jako snová zkušenost a týkají se ohrožení života nebo identity, jsou provázené strachem. Objevují se mezi 3.- 6. rokem života, vyskytují se až u 50 % populace. Noční se děsy se objevují v N-REM fázi spánku a na rozdíl od nočních můr se člověk po probuzení hned nezorientuje, není schopen si pamatovat, co se mu zdálo a tzv. o sobě neví, pamatuje si pouze určitou „hrůzu“. Noční děsy jsou provázené zrychleným tepem a panickým křikem, dítě se potí a často je tento stav doprovázen i zvýšenou motorickou aktivitou (dítě kope, hází rukama). V dětství se mohou objevovat po 4. roce života a vyskytují se u 1 % populace, u dětí až 6 %.


- Šestiletá holčička dvě hodiny po usnutí začne křičet, nejde vzbudit, je celá zpocená. Trvá to asi dva měsíce. Jak se zachovat? Má ji maminka budit nebo nechat spát? Většinou si nic nepamatuje. Mají to s ní rodiče řešit, rozebírat a připomínat ji to? Je možné, že to může být nějakým strašidelným filmem? Jak tomu předcházet? Na co dbát?

Popisovaný stav odpovídá nočnímu děsu. Důležité je zůstat v klidu, mluvit na dítě klidným hlasem, snažit se dítě uklidnit, zabránit, aby si ublížilo např. kopáním, být v jeho přítomnosti. Dítě si z tohoto zážitku téměř nic nepamatuje, rozebírat jej tedy ráno nemá smysl.

Vhodné je odstranit potenciální stresory, které mohou být nejčastějším spuštěčem, a věnovat se večer přes spaním zklidnění dítěte. Dodržovat večerní rituály (chodit spát ve stejnou dobu, dodržovat posloupnost rituálů – koupání, čištění zubů, knížka…), omezit sledování televize před spaním a zejména je pak důležitý výběr toho, co děti sledují. Děti by se v tomto věku rozhodně na strašidelné filmy neměly dívat.

Určitě je dobré se vyvarovat sledování televize krátce před usínáním, podněty z některých televize  můžou dítě před spaním víc stresovat a příliš mnoho podnětů dítě neumí zpracovat, a tyto nezpracované obsahy se pak odrazí v špatném spánku a děsivých snech.


Problémy většinou samy odezní s věkem a úpravou režimu. Pokud probléy přetrvávají, je vhodně vyhledat odborníka.


 

RNDr. Hana Ptáčková, Ph.D.

Copyright © INSTITUT DĚTSKÉ PSYCHOLOGIE | Redakční systém: VMD Software